kimpus

2009-10-19
16:33:58

Dagen
Igår såg dagen ut ganska mycket som dom andra här, men jag hittade en ny vän i alla fall. Det är en gecko ödla men vadå :b När jag kom hem igårkväll såg jag en jätte liten gecko som varit utanför min dörr innan. När jag öppnade dörren så ville den springa in men jag lyfte ut honom igen. När jag satte ner honom utanför kom grannens hund & ville leka med den. Så jag tyckte synd om geckon & tog med den in & tänkte att han kunde äta alla myror jag har på mitt rum :b





Dagen började kl 9 & jag var skit seg som vanligt. Men jag skulle göra ett simtest utan någon utrustning alls på (inte ens dykdräkt, simfötter eller cyklop) 400 meter i havet(!) & det var jag ju inte alls beredd på... Man blev bedömd på tiden & man blev rankad från 1-5, varav 5 är det bästa. För att få en femma skulle man göra det hela under 6 minuter, för 4 under 8 minuter & 3 under 9 minuter sen kommer jag inte ihåg dom andra.
Jag trodde inte det skulle vara några större problem så jag börjar starkt med crawl  men insåg efter 100 meter att jag inte skulle palla det & gick över till bröstsim. Jag trodde jag skulle dö dom senaste 200 meterna! Jag hade svalt flera liter saltvatten & kunde knappt andas. Väl tillbaka kastar jag mig upp på bryggan & allt bara snurrar & får dessa snygga skrapmärkena.



Jag fick dock en 3:a på testet & Alli tyckte jag simmade ovanligt fort för att bara simma bröstsim. Det var helt okej men jag tyckte jag kunde gjort bättre... Som vanligt.
Efter några glas vatten för att försöka få bort salt smaken går jag & lägger min på en av solstolarna här på hotellet. Jag ligger där & har skit ont i huvudet, allt snurrar & jag visste inte om jag skulle skita eller spy. Jag försökte att röra mig men jag kunde verkligen inte. Efter 20 minuter släpar jag mig bort till toan & bara blöter hela mig i vatten. Jag lägger mig igen & kan inte ens blunda för allt snurrade. Efter cirka en timme kändes allt ganska normalt & Alli & Emil hade kommit dit för att hålla mig sällskap & vi pratade om massa skit i 2 timmar.
Efter jag återhämtat mig gick vi genom Knowledge Reviw, vilket är de skriftliga frågorna i boken som jag själv svara på.

Jag fick i uppgift att göra en karta på någon speciell dykplats under vattnet. Det betydde ett antal dyk på samma ställe för att göra mått, skalenligt, använda kompass, skriva om speciella utmärkelser osv. Eftersom Alma Jane alltid varit min favorit & jag hade inte varit där på 2 år så valde jag den platsen. Platsen heter så eftersom där finns ett vrak som heter Alma Jane. Jag kommer ihåg hur mycket jag älskade att simma genom vraket & även stå på vrakets för & sen bara kasta sig över & simma neråt.





Det fanns dock lite problem med att kartlägga denna platsen eftersom om man ska göra mätningar & skriva ner antekningar & ev. måla upp delar av vraket under dyket så tar det lite tid. Alma Jane ligger på 30 meters djup & med vanlig luft i en tank kan man kanske spendera 15 minuter där. Så på detta dyket valde vi att dyka med annan luft som heter Nitrox. Det är komprimerad luft som innehåller mellan 12-16 % mer syre än en vanlig tank som innehåller 20% syre. Med mer syre så kan man stanna nere på samma djup en längre tid innan man ev. får tryckfallssjuka. Så med nitrox med 32% syre, gav oss hela 30 minuter på 30 meter.
Efter en blå nedstigning, vilket är när man bara ser blått & man ser varken botten eller ytan, så skymtade vi skuggan av vraket. Det var precis som jag kom ihåg det men där var ännu mer fiskar. Alla 3 tittade på varandra samtidigt & vi bara log för det var så fint!
Vi hamnade precis vid aktern & vi simmade längre ner till botten. Precis under akterna såg vi riktigt många batfish & andra stora fiskar. Där var även 3 baracudor på cirka 1 meter. Jävlar vilka tänder de har! :O
Efter att nästan ha glömt vad jag kom dit för att göra så började jag med att kolla djup, vrakets position & ritade även upp vraket & det är inte så lätt under vattnet :b Men allt gick bra & vi hade även bestämmt innan att jag skulle kartlägga St. Christopher som är ett annat vrak inte långt från Alma Jane men är mest i smådelar. Precis när vi var färdiga med vad vi planerat under detta dyket så börjar jag få lite luft & signalerar att vi ska gå upp. Vi gjorde även en blå uppstigning här.
Uppe på ytan var vi alla glada för att ha besökt Alma Jane ännu en gång, jag är glad att jag valde det för jag måste göra flera dyk där.


Denna dagen funderade jag på att försöka göra stekt ris istället för att gå till någon restaurang som jag gjort dom andra kvällarna. Jag hade redan alla ingriedgenserna hemma & började sen med att laga maten. Allt gick bra tills jag märkte att riset hade blivit överkokt & jag fick göra nytt. Annars gick allt bra & resultatet var över mina förväntningar :D Det var helt okej, men vet nu också vad jag ska ändra på till nästa gång.




Jag orkade inte allt så jag slängde det jag behövde. Men nu är det så här i detta landet att man kan inte slänga saker som mat eller något som har med mat att göra inomhus. För då får man en hel myrfarm på sitt rum & min gecko sköter inte riktigt sitt jobb med att äta dom :b Så jag la allt i en plastpåse knöt den hårt & slängde den i en soptunna utanför min dörr. Efter cirka 10 minuter här jag något välta precis utanför min dörr & då är det 3 katter som var hungriga & ville äta min rester & hade vält somtunnan! Jag bara tog in påsen & slängde den här inne istället, för jag lever hellre med lite små myror inne än massa rester utanför min dörr.





I dig my toes into the sand
The ocean looks like a thousand diamonds strewn across a blue blanket
I lean against the wind, pretend that I am weightless
And in this moment I am happy

I wish you were here
I wish you were here
I wish you were here
I wish you were...here




Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: